Hoppa till innehållet

Programmering med Turtle Geometry

Kristinaskolan är med i ett projekt som syftar till att lära barn att programmera och utveckla sitt tänkande. Terje Dahl tog kontakt med Kristinaskolan i maj 2016, och under hösten 2016 har han jobbat med en av våra lågstadieklasser. Under våren 2017 är även en mellanstadieklass med i projektet.

På hemsidan http://www.george.andante.no/parent kan man läsa om hur sköldpaddan Tom, Tom the turtle, och Turtle Geometry fungerar. Hemsidan är på engelska, men här följer en kort sammanfattande översättning på svenska:

Kära föräldrar!
Som du mycket väl redan vet; du är ditt barns första lärare! Här får du chansen att utforska programmering tillsammans med ditt barn, även om programmering är något nytt och okänt för dig.
Förkunskaper
Ditt barn är 8 år eller äldre, eller kan i alla fall läsa och skriva en del. Du har en dator, PC eller Mac. Du kan ta dig några minuter till att förbereda dig, genom att läsa några rader, och kanske testa lite själv.
Så här börjar du:
Ladda ner och installera programmet George på din och ditt barns dator.
Hoppa sedan till “Lärardelen/Teacher” på webbsidan och läs.
Vanliga frågor
"Jag kan inte programmera”
Det kan inte de flesta av de lärare som använder George för att lära sina elever att programmera heller. Lärardelen är skriven framför allt för lärare som inte har programmerat förut, men som är villiga att lära sig längs vägen och utforska programmerandets värld tillsammans med sina elever. Så kan även du som förälder göra.
"Mitt barn kan inte läsa eller skriva på engelska.”
De kommer att lära sig några grundläggande ord under tiden, men det är inget krav att kunna engelska innan man sätter igång.
"Mitt barn lär sig redan att programmera i skolan."
Vad bra! Om de redan använder George i skolan kommer arbete hemma att utveckla barnets tänkande och förståelse.  
Hör gärna av dig!
Om ni börjar använda George hemma och har några frågor eller vill ge några synpunkter, så hör jättegärna av dig.
Happy programming!
/Hälsningar Terje