Litteraturveckan 2021

Kristinaskolan är med i Göteborgs stads litteraturvecka. Klass 2 och klass 5 får digitala besök av författaren Niklas Krog på fredag 26 mars. Hela veckan jobbar vi med böcker och läsning på olika sätt.

Det blir extra mycket läsning och boksamtal i alla klasser. Eleverna får boktipsa varandra. I matsalen finns en liten utställning om Niklas Krog och hans böcker. På rasterna kommer vi att ha en läshörna och en ny tipspromenad på temat böcker varje dag. Läsning är viktigt och härligt!

—————————————-

Så här skriver Göteborgs stad om Litteraturveckan 2021:

”I slutet av mars brukar barn- och ungdomsboksförfattare och illustratörer komma till Göteborg för att besöka skolklasser i Göteborg. Förra året fick Litteraturveckan ställas in på grund av covid-19-pandemin, men många av besöken blev av digitalt senare under våren. I år blir Litteraturveckan helt digital.

– Det optimala är såklart att vara i klassrummen, men när detta inte är möjligt är ett digitalt författarbesök så mycket bättre än att ställa in. Det ger en möjlighet att digitalt förmedla läs- och skrivglädje till eleverna, ge lästips och svara på tusen och en fråga, säger författaren Torsten Bengtsson som tycker att Litteraturveckan är en av årets höjdpunkter.

Viktigt att mötas kring litteraturen

Litteraturveckan vänder sig till elever i årskurs 2, 5 och 8. Nästan 30 författare är med i år och varje klass har valt ut en författare som de bjuder in till en digital lektion.

– Det är jättebra att Litteraturveckan trots allt blir av. En så viktig och peppande del av arbetet med läs- och skrivlust ska man hålla högt. Det viktiga är mötet och samtalet runt litteraturen, inte formen i sig, säger författaren Kerstin Lundberg Hahn.”