Hoppa till innehållet

Du är här:Start > Reportage > Tio frågor

Tio frågor till Denise

“Tio frågor”-serien fortsätter. Nu har turen kommit till Denise som är en av de lärare som jobbar med elever i Kristinaskolans alla årskurser.


Berätta, vem är Denise?

Först vill jag säga att jag är glad att få arbeta på skolan för att det är så fina elever, engagerade kollegor som gör allt för att eleverna trivas och lyckas samt mycket engagerade föräldrar. Jag har alltid levt med många barn omkring mig. Jag har flera syskon och många kusiner och hade många lekkamrater. Vidare har jag varit ungdomsledare i föreningslivet under min tonårstid och var samtidigt med i kyrkokören. Jag har jobbat i förskolan och grundskolan sedan 1987. Jag är mamma. Jag är gift in i en stor släkt och kommer själv från en sådan och det är alltid något på gång- vilket är väldigt trevligt.


Som lärare är det spännande att få vara del av elevernas lärandeprocess och få se dem växa som individer. Lärarjobbet kräver vidare att man håller sig uppdaterad om samhällsutvecklingen och det gör jag gärna för att jag är mycket intresserad av utbildning- och demokratifrågor. Andra intressen jag har är musik. Jag försöker gå på konsert, opera och teater så ofta jag kan. Om jag inte tränar gympa med Qi Gong så är en rask och lång promenad ett måste. Men det bästa jag vet är att gå på kalas och umgås med vänner och familjen. Det är också trevligt när släkten samlas vid dop, bröllop och högtider. God och nyttig medelshavsmat är så klart ett stort plus på dessa kalas.


Fem ord, som dina vänner säger om dig!

Social, tycker om att hjälpa andra, tycker att barn är viktiga, är rättvis och glad.

Jag är glad att ha vänner som säger detta om mig.


Om du fick en miljon kr i handen, vad skulle du göra då?

Det är alltid roligt att höra folks reaktioner på denna fråga och nu fick jag den! Jag är egentligen en sådan person som inte tycker att pengar är viktigast i livet. Viktigast är familjen, vännerna och kvalitén i livet. Naturligtvis hjälper pengar oss att må bra för man kan använda dem till avkoppling som t ex att resa. Men OM jag fick en miljon, jag brukar nämligen aldrig vinna något, då skulle jag betala av studielån, byta till en större bil, spara en del och öppna en skola för föräldralösa/fattiga barn. Det kanske inte räcker till allt men det skulle vara en bra start i alla fall...


Vilket, eller vilka fotbollslag håller du på?

Fotboll är roligt, t.ex att titta på VM tillsammans med andra, gärna några som kan reglerna och kan förklara för mig vad som händer, för det går rätt fort!! Det som är kul med fotboll är att den väcker så många känslor hos folk. Minns VM 2014, då jag och familjen var utomlands och vi satt på restaurang och såg finalmatchen. Vi hejade på Argentina och vi märkte hur några tyska turister sneglade lite surt på oss. Om jag måste välja lag, så får det bli Argentina och Brasilien. För att de bästa spelarna som kommer från fattiga förhållanden och sedan blir goda förebilder för många unga pojkar och flickor runt om i världen, är något att beundra. Sen får jag nämna hemmalagen Assyriska FF och Syrianska FC, som också kämpar på och engagerar många unga och ansvarsfulla vuxna som bryr sig.


Du möter barn och ungdomar som nyligen kommit till Sverige i dina grupper. Berätta.

Som jag sa tidigare ser jag det som ett privilegium att få arbeta som lärare och möta barn och ungdomar från olika delar av världen. Då jag började jobba på Kristinaskolan hade jag elever från Chile, Uganda, Polen och Irak. Senare fick jag elever från Filippinerna, Etiopien, Turkiet, Rumänien, Syrien och Polen. Genom mina mentorselever har jag lärt mig enormt mycket, om deras världsdelar, länder, språk och kulturer utifrån deras personliga erfarenheter. De har likaså delat med sig av hur det egna hemlandets skolsystemet fungerar. Sorgligt nog har de flesta av eleverna upplevt någon slags form av aga/bestraffning i skolan. I Sverige har det också förekommit, men det var länge sedan, och därför tycker jag att det är mycket tråkigt att det existerar än idag i andra länder. Ingen elev ska få uppleva en sådan behandling i skolan tycker jag! Det är dock mycket annat positivt i mötet med mina nyanlända mentorselever. När jag ser deras iver och ambition att vilja lära sig svenska blir jag väldigt glad. De visar tydligt att de tycker om den svenska skolan för att den vilar på en värdegrund där vi ser eleverna som individer. Sedan hoppas jag ju att de kommer ihåg mig som deras första kontakt, när de blir lärare (hoppas jag!), tandläkare, ingenjörer osv.


Varför ska elever satsa på att bli bra i svenska?

Frågan är bra men jag skulle vilja byta ut varför mot hur. Personligen har språk alltid varit viktigt för mig då jag har haft flera språk parallellt. Så är det även med många av våra elever, de hör och talar två till tre språk dagligen samt läser, spanska och franska i skolan. Språkforskare hävdar att om man kan sitt modersmål bra kan man bli flerspråkig, dvs lära sig svenska bra och samtidigt kan man lära sig engelska och flera andra språk. Jag är övertygad om att om man planerar att bo i Sverige, bör man lära sig svenska så bra att man kan behärska språket väl. Att behärska svenska väl är att både tala, skriva och läsa det. Givetvis är det en stor fördel att tala utan brytning. Att kunna flera språk bra tror jag är en dyrbar kunskap och ett verktyg i kommunikation med andra. För en del människor är musiken ett verktyg i att förmedla ett budskap. Själv är jag intresserad av ord och möjligheten att påverka vår omgivning positivt. Har man inte detta är kanske risken stor att ett fult språk och fysisk aggressivitet kommer fram istället. Jag tror också att vi mår bra av att förmedla våra tankar och känslor med hjälp av ord och att vi kan styra mot de mål vi vill uppnå. Tänk om man skulle vinna en skrivartävling- vilken lycka det skulle ge! Eller att läsa en god bok, det ger också lycka! Hur man ska bli bra på svenska har jag tyvärr inte bara ett svar. Vi är olika, någon lär sig genom att lyssna, någon annan genom att läsa, någon genom att skriva. Alla tre sätten är bra tillsammans. Jag tror att språk ger oss nyckeln till all kommunikation men även till att känna samhörighet med andra. Om eleverna vill gå vidare och tillgodogöra sig en högre utbildning är god svenska definitivt en förutsättning.


Du talar själv många språk bra. Hur har det hjälpt dig i livet?

Jag har nog alltid varit flerspråkig, eftersom jag talade mitt modersmål assyriska/syrianska/arameiska hemma. Arameiska är nära besläktat med det språk som Herren Jesus talade och det känner jag en stor vördnad för. Arabiskan har alltid funnits i min omgivning men jag har lärt mig att tala det bra av min man, medan turkiska var mitt skolspråk. Svenska och engelska fick jag senare som barn. Naturligtvis har de språk jag behärskar varit en stor tillgång i mötet med våra nyanlända elever. Jag tror också att de har känt en glädje när de känt sig förstådda av mig. Själv har jag lärt mig en del ord och några meningar av mina elever, i spanska, rumänska, polska och persiska. Mångfald av språk är mycket spännande för att de ger en ingång till olika kulturer. Vi på skolan, både elever och personalen, är internationell och det berikar samtidigt som svenskan förenar oss alla.


Vill du dela något speciellt minne från din tid på Kristinaskolan?

Jag har enbart goda minnen och för att nämna något är att jag en gång fick en elev som i början bara svarade med att nicka ja eller nej och inte ville tala svenska. Efter något år började hon tala svenska, och efter några år kom hon en dag fram till mig ute på skolgården och sa; “Denise, jag är nästan lika stor som dig”! Det var underbart att se utvecklingen som denna elev gått igenom!


Hurdan är en god elev?

Ömsesidig respekt och hänsyn räcker långt faktiskt. När vi diskuterar trivselregler i klasserna uttrycker eleverna själva att de önskar att man visar respekt och vänlighet både för lärare och mot varandra. Respekt är ju ett lite laddat ord men min tolkning av ordet är att man som elev ska visa hänsyn för andra genom att respektera varandras åsikter, klädval och personlighet, med mera. (Det är precis det som Lgr 11 förespråkar, dvs allas lika värde.) Under tonåren på högstadiet blir dessa saker ännu viktigare. Ur ett lärarperspektiv så tror jag att det är enormt viktigt att varje elev ta vara på tiden i skolan, genom att visa hänsyn och ta ansvar för skolarbetet, för att den förbereder för framtiden. Alla föräldrar vill barnens bästa! Det som föräldrarna och vi i skolan är överens om är att eleven bl. a. ska komma i tid till lektionerna, ha med sig rätt material, respektera uppsatta (trivsel) regler, lyssna uppmärksamt på genomgångar och sköta läxor. Syftet med allt detta är ju trots allt att alla ska gå ut ur skolan med godkända betyg och sedan vidareutbilda sig. Jag lånar en klok kollegas ord, att allt vi gör har evighetsvärde. (Kanske är detta svårt att ta till sig när man är i tonåren men det hjälper att läsa det, hoppas jag.) Min tolkning av dessa kloka ord är att eleven ansvarar för sitt skolarbete och sina handlingar och med det så bygger han/hon för framtiden. Med bygga menar jag både kunskaper och relationer. Men en sak till som är mycket viktig, tycker jag, är att våga ha drömmar om framtiden.


Vad betyder tron för dig?

För mig betyder tron en husgrund och med det en trygghet i Gud. Jag har fått otaliga bönesvar och det är beviset att Gud är att lita på och är kärleksfull. Allt det vackra jag har fått av Gud är en gåva som jag ska förvalta till Hans ära. Jag har Syrisk-Ortodxa kyrkan nära hjärtat och jag känner en stor vördnad för den heliga liturgin och gudstjänsten men samtidigt är jag för ekumenik. För mig att ha en gudstro är att göra rätt och att vara personligt troende kristen är inte helt enkelt. Oavsett vad som händer kan vi lita på löftet vi har fått av Gud. Det bästa med tron är att vi har ett val och att vi kan välja att tro och göra gott.