Hoppa till innehållet

Du är här:Start > Reportage > Tio frågor

Tio frågor

“Tio frågor”-serien fortsätter. Nu har turen kommit till Klas Parsmo. När Klas kom till Kristinaskolan var han vår biträdande skolledare. Efter sin pensionering är vi lyckligt lottade att ha kvar honom som både speciallärare och klasslärare.

Berätta, vem är Klas Parsmo?

69 år. Född i Göteborg, men bott längst tid i Malmö. Bor nu i Rävlanda. Utbildad först till planeringstekniker (Fyra år båtbygge Kockums varv i Malmö), lärare 24 år i Malmö, Mullsjö , Borås och Hindås. Pastor i Tidaholm och Göteborg 16 år. Kom till Kristinaskolan 2005. Gift med Barbro, har sju barn och tre barnbarn, en hund och två katter. Fritidsintressen: Familjen, kyrkan, hus och trädgård, skogs- och fjällvandringar.

Fem ord, som dina vänner säger om dig!

Kanske: Seriös, envis, snäll, lojal, naturvän.

Om du fick en miljon kr i handen, vad skulle du göra då?

Betala familjens skulder och dela med till mina barn och ett speciellt socialt projekt.

Vilket, eller vilka fotbollslag håller du på?

Inte jätteintresserad, men bor nära Borås och då är det Elfsborg som gäller.

Varför vill du jobba på Kristinaskolan?

Ville pröva på att jobba på en kristen skola som biträdande rektor.

Har du något särskilt minne från dina år på Kristinaskolan som du vill berätta?

När jag kom ny till skolan. Skillnaden mot där jag varit lärare förut. Många glada elever, men också mycket mer starka känslor. Bästa skolan jag varit på!

Hurdan är en god elev?

Uppmärksam och lyssnande mot både lärare och andra elever.

Vad tyckte du om när du själv var barn och gick i skolan?

Mina favoritämnen var svenska, kristendom, historia och geografi. Redan då gillade jag att vara i naturen, har alltid varit mycket i skogen.

Vad är ditt livs bästa minne?

Många, men nu tänker jag nog på glädjen när mina barn föddes. Även när jag gifte mig, men där finns även en stor sorg när min första fru blev sjuk och dog.

Vad betyder tron för dig?

Den betyder allt för mig. Utan Jesus skulle mitt liv vara utan mening.